FAQ

Hoe werkt een incasso?

Je hebt er zelf alles aan gedaan, maar toch wordt jouw factuur voor een geleverde dienst of product niet betaald. Je kan nu een incassotraject opstarten bij een incassobureau. 

Een incasso is het traject dat een incassobureau of deurwaarder doorloopt om een niet-betaalde factuur te incasseren. Dit traject bestaat uit 2 fases: minnelijke incasso en gerechtelijke incasso. 

  1. Minnelijk traject 
    Het traject wordt opgestart met het minnelijk traject. In deze fase probeert het incassobureau het openstaande bedrag te innen door middel van aanmanen, zoals: het sturen van brieven en te bellen. 
  2. Gerechtelijk traject 
    Als in het minnelijke traject het openstaande bedrag niet betaald wordt, dan is de volgende stap het starten van het gerechtelijke traject. Vanaf dit traject wordt de gerechtsdeurwaarder betrokken. Hij zal de door ons opgemaakte dagvaarding aan de debiteur betekenen. Hierna gaan wij voor of met jou naar de rechter. Met het vonnis van de rechter kan hij vervolgens beslag leggen. 
Hoe snel behandeld Effect Collect mijn dossier?

Binnen 48 uur wordt jouw dossier in behandeling genomen of we nemen contact met je op bij eventuele vragen. 

Hoe snel kan ik resultaat verwachten?

Dit kunnen we u helaas niet op voorhand vertellen. Dit is volledig afhankelijk van het dossier en de debiteur. 

Wat zijn de kosten als mijn debiteur niet betaald?

Dit is afhankelijk van het dossier en de handelingen die wij hebben verricht. Uitgaande van een minnelijk traject betaalt u slechts € 95. 

Wat zijn de doorlooptijden van een incasso?

Als we uitgaan van een minnelijk traject waarbij al onze handelingen worden verricht geldt voor B2C 6 weken en voor B2B 3 weken. In overleg kunnen sommige zaken worden versneld. Dit is altijd dossier afhankelijk en kan niet worden gegarandeerd. 

Kan Effect Collect garanderen dat mijn vordering wordt geïncasseerd?

Nee, dit kunnen wij u niet garanderen. Voor al onze diensten geldt dat het inspanningsverbintenissen betreft. Dit houd in dat wij voor onze diensten geen resultaat kunnen garanderen. 

Wat is minnelijke incasso?

Het minnelijke incassoproces is het traject waarin we een niet-betalende klant aanmanen. Het is de eerste stap van het volledige incassotraject.  

We beginnen het traject met een laatste herinneringsbrief, oftewel een WIK brief, naar jouw klant te sturen. Dit geldt alleen als je klant een particulier is. Je klant krijgt dus nog één keer de mogelijkheid om de factuur zonder extra kosten te betalen.
Gebeurt dit niet, dan gaan we jouw klant aanmanen. Dat kan per brief, e-mail of telefoon. 

Op basis van onze jarenlange kennis en ervaring bepalen we op welke manier we het beste contact op kunnen nemen met jouw klant om tot een oplossing te komen. 

Wat is een WIK-brief?

Een 14-dagen WIK brief (Wet Incassokosten) is een wettelijk verplichte laatste herinnering die wij naar jouw klant versturen. Deze verplichting geldt, over het algemeen, niet voor zakelijke vorderingen. 

Voordat incassokosten in rekening gebracht mogen worden, moeten wij jouw klant 14 dagen de gelegenheid geven om alsnog zonder bijkomende kosten te betalen. In deze brief moet daarom ook vermeld worden wat de gevolgen en exacte kosten zijn, als er niet binnen deze 14 dagen betaald wordt. 

Mocht jouw klant na deze brief het volledige openstaande bedrag aan ons betalen, dan sluiten wij het dossier. Wij brengen jou in dat geval alleen €35,- in rekening voor het aanmaken van het dossier en het versturen van deze WIK-brief. 

Nog geen betaling ontvangen? Dan gaan we je klant schriftelijk tot betaling sommeren middels een aanmaning. In deze aanmaning wordt het openstaande factuurbedrag vermeerderd met de wettelijke incassokosten.  

We nemen op verschillende manieren contact op met je klant om in deze fase toch tot een betaling te komen. 

Kan ik direct een incasso starten?

Wilt u direct een incasso starten? Ga dan naar onze contactpagina om contact op te nemen. Als u eerder met ons heeft gewerkt kan u inloggen op het cliëntportaal.

Wat is gerechtelijke incasso?

Gerechtelijke incasso is de tweede fase in het incassotraject. Als een betaling in de eerste fase, minnelijke incasso, uitblijft dan is de volgende stap een gerechtelijke procedure starten, dit is gerechtelijke incasso. 

We starten de gerechtelijke procedure met het betekenen van een dagvaarding. Hiermee wordt jouw klant opgeroepen om voor de rechter te verschijnen. Alleen een gerechtsdeurwaarder mag een dagvaarding afgeven. Zonder dagvaarding kan je geen rechtszaak beginnen.
De rechter beoordeelt vervolgens de zaak en doet hier uitspraak over. Dit heet een vonnis.

Wanneer wordt een dagvaarding uitgebracht?

In de meeste gevallen (70%) komen we tot een oplossing in het minnelijke incassotraject. Dat betekent zonder tussenkomst van de rechter. Leidt het minnelijk traject niet tot een oplossing, dan is de volgende stap die naar de rechter. 

Wat is een dagvaarding?

Een dagvaarding is een officieel document met daarin een oproep aan jouw klant om voor de rechter te verschijnen. In de dagvaarding kan jouw klant precies teruglezen waarvoor hij voor de rechter moet verschijnen. 

In deze dagvaarding staat de eis, het bedrag van de openstaande factuur of facturen en de gemaakte kosten. Ook staat hierin op welke manier hij kan reageren als hij het niet eens is met de vordering. De rechter beoordeelt de zaak en doet hier uitspraak over. Dit heet vonnis wijzen.

Kan Effect Collect alleen een dagvaarding voor mij uitbrengen?

In de meeste gevallen behandeld Effect Collect voor onze klanten het gehele incassotraject en zorgen wij voor het uitbrengen van de dagvaarding wanneer dit nodig is. In sommige gevallen kan dat anders zijn. Dan spreken we over een ‘Losse opdracht’. 

Wilt u een volledige incasso starten of een losse opdracht aanvragen? Ga dan naar de contactpagina en stuur ons bericht!

Wat is ambtshalve toetsing?

Voordat we naar de rechter stappen vragen we u om aanvullende informatie aan ons toe te sturen zoals algemene voorwaarden, een overeenkomst, facturen, aanmaningen en alle relevante communicatie met jouw klant. Deze informatie heeft de rechter nodig om jouw zaak inhoudelijk te toetsen 

Dit is het moment waarop wij u als opdrachtgever vragen om aanvullende informatie. Het gaat dan om algemene voorwaarden, een overeenkomst, facturen, aanmaningen en alle relevante communicatie met jouw klant 

We starten de gerechtelijke procedure met het betekenen van een dagvaarding. Hiermee wordt uw klant opgeroepen om voor de rechter te verschijnen. Alleen een gerechtsdeurwaarder mag een dagvaarding afgeven. Zonder dagvaarding kan u geen rechtszaak beginnen.
De rechter beoordeelt vervolgens de zaak en doet hier uitspraak over. Dit heet een vonnis.

Welke informatie verwachten wij van u?

Wij behandelen uw gehele incassotraject. Het kan natuurlijk zo zijn dat u over waardevolle informatie beschikt die van belang kan zijn voor het verloop van het traject. Al deze informatie ontvangen wij graag van u. u kunt hierbij denken aan telefoonnummers, e-mailadressen, rekeningnummer, bezit van een auto en of overige vermogensbestandsdelen. Wij vragen u dan ook al deze informatie mee te zenden via mail. 

Wat gebeurt er als ik niet de gevraagde informatie doorgeef?

Zonder deze stukken kan uw zaak al voor de zitting plaatsvindt worden afgewezen. De reeds gemaakte kosten zullen dan voor uw rekening komen.

Wat zijn executiemaatregelen?

Wanneer wij via de rechter een vonnis hebben gekregen kunnen wij executiemaatregelen treffen tegen jouw klant. Er zijn verschillende maatregelen, zoals een beslaglegging, beslag op roerende zaken of beslag op een huis. Welke maatregel wij zullen treffen wordt bepaald op het moment dat wij het vonnis hebben ontvangen. 

Aan welke eisen moet mijn factuur voor het incassotraject voldoen?

Vermeld altijd duidelijk de betaaltermijn op de factuur. Hierdoor weet jouw klant voor welke datum hij moet betalen. We mogen geen incassotraject starten voordat deze termijn verstreken is. 

Stuur minimaal één herinnering
Nadat de betaaltermijn is verstreken moet er minimaal één herinnering gestuurd worden naar de klant. Zo krijgt de klant voldoende mogelijkheden om te betalen. 

Voldoet de onbetaalde factuur aan bovenstaande voorwaarden en wil je graag de vordering uit handen geven, dan kunt u direct contact met ons opnemen om een incassotraject te starten. 

Wat is beslaglegging?

Een beslaglegging is een drastische maatregel om jouw openstaande factuur bij uw klant te incasseren. Dit noemen we een executiemaatregel. Om een beslaglegging uit te kunnen voeren is een uitspraak (vonnis) van de rechter nodig. 

Twee soorten beslagleggingen 

Er bestaan 2 soorten beslagleggingen, executoriaal beslag en conservatoir beslag. Het executoriaal beslag kan uitgevoerd worden nadat de rechter hiervoor toestemming heeft gegeven in een vonnis.
Het conservatoir beslag kan worden gelegd voordat er een rechtszaak gestart wordt. Het heeft een bewarende functie (uw klant kan de gelden of goederen niet meer gebruiken) en moet via een verzoekschrift bij de rechter worden aangevraagd. In beide gevallen kunnen wij u bijstaan.  

Beslaglegging door de deurwaarder 

Een beslaglegging wordt altijd uitgevoerd door een deurwaarder. Dit mag alleen als een vonnis is of de rechter daarvoor toestemming heeft gegeven. Er kan op verschillende manieren beslag worden gelegd; zoals beslag op roerende en onroerende zaken, op loon, op een sociale uitkering of op een bankrekening. Het beslag loopt net zo lang tot de totale openstaande bedrag voldaan is. 

Beslaglegging via Effect Collect 

Een beslaglegging is een drastische maatregel. In de meeste gevallen is deze maatregel gelukkig niet nodig, omdat er alsnog betaald wordt. Bij Effect Collect doorlopen wij voor u het gehele traject, waaronder een beslaglegging, als dit echt nodig is.